Byggherre: NTNU Mulighetsstudie: Fremtidens campus Medarbeidere: Jan-Krìstìan Orvìk, Gunnar Stenberg |
Oppdraget varen mulighetsstudie hvor en skulle illustrere fremtidens NTNU-campus på Gløshaugen, i Trondheim. Da med fokus på ombygging av eksisterende masse, og nybygg. Stikkord var sosiale soner, møteplasser, moderne undervisning, og flerbruk. Målet var å øke kvaliteten på campusområdet, og gjøre studieområdet attraktivt, både i en undervisningshverdag, men også på ettermiddag og kveldstid. Illustrasjonene viser mulige løsninger. Noen av løsningene er allerede blitt implementert på dagens campus Gløshaugen. |
Kafeteria/kantine som undervisningsrom eller presentasjonsarena.
Ulike sosiale soner i felles- og kommunikasjonsområder.
Korridorområde, med visuell kommunikasjon til undervisningsrom samt fokus på synlighet og lett informasjonstilgjengelighet.
Lekne og kreative fellesområder for egentid, samarbeid, avslapping, og arbeid.
Sittegrupper som mellomsoner mellom undervisning og kommunikasjonsområder.
Slike sittegrupper kan fremheve innganger og ulike info-soner eller inndelinger,
onkrete undervisningsrom (f.eks. lab eller naturfag) med transparens ut mot felles-/kommunikasjonsområder
Moderne auditorium, med mulighet for klassisk fellesundervisning, med med mulighet for individuelle gruppearbeid og oppdelt undervisningssituasjon.
Ett rom – flerbruk – her som tegnesal.
Ett rom – flerbruk – her som konsert/undervisning/gjennomgang musikk.
Ett rom – flerbruk – her som treningsrom.
ETT MODERNE UNDERVISNINGSROM TILPASSET FLERBRUK
Ved hjelp av tekniske løsninger, fleksible skyvevegger, og et tilstøtende utstyrsrom, kan klasserom få en stor variasjon i bruk etter ønske og behov.
Eksamen | prøve | individuelt oppsett
Dataundervisning | gruppearbeid
Utstilling | prosjektgjennomgang | formidling av gruppearbeid
Visualiseringer | omfattende presentasjoner
Forelenings | plenumsarbeid | brainstorming | prosjektgjennomganger
Klassisk undervisningssituasjon
Illustrasjoner: Bergersen Arkitekter AS