NTNU – MULIGHETSSTUDIE – FREMTIDENS CAMPUS II

Byggherre:
NTNU
Mulighetsstudie:
Fremtidens campus
Medarbeidere:
Jan-Krìstìan Orvìk,
Gunnar Stenberg
Oppdraget varen mulighetsstudie hvor en skulle illustrere fremtidens NTNU-campus på Gløshaugen, i Trondheim. Da med fokus på ombygging av eksisterende masse, og nybygg. Stikkord var sosiale soner, møteplasser, moderne undervisning, og flerbruk. Målet var å øke kvaliteten på campusområdet, og gjøre studieområdet attraktivt, både i en undervisningshverdag, men også på ettermiddag og kveldstid. Illustrasjonene viser mulige løsninger. Noen av løsningene er allerede blitt implementert på dagens campus Gløshaugen.

Kafe/kantine som alternativ undervisningsrom/presentasjonsarena.
Kafeteria/kantine som undervisningsrom eller presentasjonsarena.

Ulike sosiale soner i felles- og kommunikasjonsområder.
Ulike sosiale soner i felles- og kommunikasjonsområder.

Korridorområde, med visuell kommunikasjon til undervisningsrom samt fokus på synlighet og lett informasjonsoversikt.
Korridorområde, med visuell kommunikasjon til undervisningsrom samt fokus på synlighet og lett informasjonstilgjengelighet.

Lekne og kreative fellesområder for egentid, samarbeid, avslapping, og arbeid.
Lekne og kreative fellesområder for egentid, samarbeid, avslapping, og arbeid.

Sittegrupper som mellomsoner mellom undervisning og kommunikasjonsområder. Fremhever innganger.
Sittegrupper som mellomsoner mellom undervisning og kommunikasjonsområder.

Sittegrupper som mellomsoner mellom undervisning og kommunikasjonsområder. Fremhever innganger.
Slike sittegrupper kan fremheve innganger og ulike info-soner eller inndelinger,

Konkrete undervisningsrom (f.eks. lab eller naturfag) med transparens ut mot felles-/kommunikasjonsområder
onkrete undervisningsrom (f.eks. lab eller naturfag) med transparens ut mot felles-/kommunikasjonsområder

Moderne auditorium, med mulighet for klassisk fellesundervisning, med med mulighet for individuelle gruppearbeid og oppdelt undervisningssituasjon.
Moderne auditorium, med mulighet for klassisk fellesundervisning, med med mulighet for individuelle gruppearbeid og oppdelt undervisningssituasjon.

Ett rom - flerbruk - her som tegnesal.
Ett rom – flerbruk – her som tegnesal.

Ett rom - flerbruk - her som konsert/undervisning/gjennomgang musikk.
Ett rom – flerbruk – her som konsert/undervisning/gjennomgang musikk.

Ett rom - flerbruk - her som treningsrom.Ett rom – flerbruk – her som treningsrom.

 

ETT MODERNE UNDERVISNINGSROM TILPASSET FLERBRUK
Ved hjelp av tekniske løsninger, fleksible skyvevegger, og et tilstøtende utstyrsrom, kan klasserom få en stor variasjon i bruk etter ønske og behov.

generelt-undervisningsrom-variasjon-1-eksamen_m_tekst_m_tekst
Eksamen | prøve | individuelt oppsett

generelt-undervisningsrom-variasjon-2-gruppearbeid_m_tekst
Gruppearbeid

\generelt-undervisningsrom-variasjon-9-sosialt_m_tekst
Sosial sone

generelt-undervisningsrom-variasjon-8-sentralundervisning_m_tekst
Dataundervisning | gruppearbeid

generelt-undervisningsrom-variasjon-7-utstilling_m_tekst
Utstilling | prosjektgjennomgang | formidling av gruppearbeid

generelt-undervisningsrom-variasjon-6-vid-presentasjon_m_tekst
Visualiseringer | omfattende presentasjoner

generelt-undervisningsrom-variasjon-5-auditorium_m_tekst
Forelenings | plenumsarbeid | brainstorming | prosjektgjennomganger

generelt-undervisningsrom-variasjon-4-lansering_m_tekst
Prosjektgjennomgang

generelt-undervisningsrom-variasjon-3-undervisning_kurs_m_tekst
Klassisk undervisningssituasjon

generelt-undervisningsrom-variasjon-10-yoga-kurs_m_tekst
Trening | avslapning

Illustrasjoner: Bergersen Arkitekter AS